Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز متعادل و کمی بهتر از انتظار آغاز کرد اما هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفت و مشخص شد که همچنان سمت تقاضا اقبال کافی را به تحولات رخ داده نشان نمی‌دهد، میل به‌عرضه بیشتر شد. البته به شکل واضحی روشن است که فروشنده‌ها جسارت سابق را ندارند و از طرف دیگر اگرچه خریدار تمایلی برای حرکت رو به جلو نشان نمی‌دهد اما در منفی‌ها اردرهای خوبی در بسیاری از نمادها دیده می‌شود و ...

ترس جا مانده

1) پیش‌بینی بازار ...

سایه اصغری - بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز متعادل و کمی بهتر از انتظار آغاز کرد اما هر چه از دقایق ابتدایی بیشتر فاصله گرفت و مشخص شد که همچنان سمت تقاضا اقبال کافی را به تحولات رخ داده نشان نمی‌دهد، میل به‌عرضه بیشتر شد. البته به شکل واضحی روشن است که فروشنده‌ها جسارت سابق را ندارند و از طرف دیگر اگرچه خریدار تمایلی برای حرکت رو به جلو نشان نمی‌دهد اما در منفی‌ها اردرهای خوبی در بسیاری از نمادها دیده می‌شود و همین مساله بیانگر این موضوع است که بازار اندک‌واکنشی به اتفاقات اخیر نشان داده اما هنوز نسبت به تحولات پیش رو واهمه دارد. بنابراین اینچنین می‌توان برداشت کرد که پس از رشد دو روز ابتدایی هفته، خریدارها و فروشنده‌ها در حال محک زدن یکدیگرند و از آنجا که قیمت‌ها فاصله چندانی با سطوح پیش از روشن شدن نتیجه انتخابات ندارند، به نظر افت چندانی را در بازار نداشته باشیم. در نتیجه معاملات روز گذشته شاخص کل با افت 4 هزار واحدی تا ارتفاع دو میلیون و 217 هزار واحدی عقب نشست. متاسفانه ارزش معاملات باز هم کاهشی بود و با افت 30 درصدی به 3 همت رسید و همچنان شاهد رفتار غیرعادی حقیقی‌ها و خروج نقدینگی از بازار هستیم !

به نظر می‌رسد جامعه بازار هنوز به ضرس قاطع به این جمع‌بندی نرسیده که اوضاع در حال تغییر است و یا اگر هم رسیده دیگر انگیزه سابق را ندارد. سیاستگذار در 3 سال گذشته کاری با سهامداران و فعالین بازار کرده که حتی فکر به روند صعودی هم آنها را دچار اضطراب می‌کند. واقعیت اما چیز دیگری است؛ دولت جدیدی در حال استقرار است و تنها کافی است با درک از شرایط بازار و مطالعه آنچه طی 3 سال اخیر منجر به فرار نقدینگی شده، با چند تصمیم ساده کلیدی، به فضای کلی بازار کمک کند و در برخی از اظهارات و بیانیه‌ها، سیگنال‌هایی را برای فعالین بازار صادر کند تا این ترسی که در سالهای اخیر همچون بختکی بر جان سهامداران افتاده، آنها را رها کند و به مرور منجر به تغییر رفتار معامله‌گران شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد این ترس تداوم زیادی داشته باشد و می‌توان امیدوار بود که به مرور شاهد برطرف شدن تفکرات منفی گذشته در بین سهامداران و معامله‌گران باشیم.

بازار نیاز به چند ابزار و اتفاق مهم دارد که اگر رگه‌های آن بین اخبار و رویدادها نمود پیدا کند، بی‌شک نشانه خوبی برای حرکت جدید خواهد بود. این اخبار و تحولات دو جنس دارد. برخی از آنها درون بازاری و مرتبط با کدال و تحولات درونی شرکت‌ها و برخی دیگر مرتبط با سیاست‌گذاری کلان و روشن شدن کابینه دولت و تصمیمات جدید است. تا پایان تیر حدود 10 - 12 روز باقی مانده و در این مدت شرکت‌هایی که مجمع سالیانه خود را برگزاری نکرده‌اند، به مرور تالار شیشه‌ای را ترک کرده و در مسیر این رویداد مهم قرار خواهند گرفت. با توجه به تغییر و تحولات رخ داده در سطح کلان کشور، به نظر می‌رسد اخبار شرکت‌ها بد نباشد و لذا پیشنهاد می‌شود تحولات مجامع و اظهارات و برنامه‌های مدیران شرکت‌ها را در تعیین سیاست‌گذاری‌ها دنبال کنید.

از سوی دیگر گزارش‌های میان‌دوره‌ای در پیش از است. در هفته های اخیر، دلار نیما کمی بالا آمده، قیمت جهانی برخی کالاهای مهم نظیر مس، روی، اوره و متانول رشد کرده و از طرف دیگر قیمت گاز خوراک و سوخت به‌ دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، افت کرده است. به‌نظر می‌رسد در مجموع حاشیه سود بهار بسیاری از شرکت‌ها، نسبت به ‌زمستان بهتر باشد. ضمن اینکه برخی شرکت‌ها خصوصا در صنعت پتروشیمی، اقدام به شناسایی هزینه‌های احتیاطی در زمستان کرده‌اند که به ‌نظر می‌رسد با توجه به ‌قطعیت یافتن برخی موارد مانند تخفیف مالیاتی به‌ تولیدکنندگان و غیره، یک برگشت هزینه‌هایی در فصل بهار تجربه شود. در مجموع به‌ نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های فصل بهار شرکت‌ها و همچنین تقسیم سودها، P/E گذشته‌نگر بازار افت کند.

و موضوع دوم، جنس سیاستگذاری کلان اقتصادی دارد. در گزارش روز گذشته بطور مفصل درخصوص مباحث ارزی ارزی بحث شد و به این نکته اشاره شد که "اصلاح سیاست‌های ارزی، یکی از مهمترین و بزرگترین آرزوهای فعالین اقتصادی، سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران است. اگر رئیس‌جمهور بتواند در مدت‌ زمان کوتاهی این موضوع را سر و سامان دهد، دست به کار بزرگی زده و شاهد بهبود تراز ارزی کشور خواهیم بود. همچنین بازار سرمایه از این رویداد اثر مثبتی خواهد گرفت و در نهایت سود اصلی به جیب دولت خواهد رفت." به ‌نظر صدور این سیگنال که دولت به‌ سرعت شکاف بین نیما و دلار آزاد را کاهش خواهد داد، عاملی برای تیز شدن شاخک‌های تحلیلگران و فعالین بازار باشد. بنابراین مرداد و شهریور سرآغاز دوران جدیدی از تحولات اقتصادی و سیاسی برای بازار خواهد بود. البته تاحدودی تیم سیاست خارجی و اقتصادی دولت مشخص شده و طی روزهای آتی جنب و جوش بیشتری برای روشن شدن کابینه جدید خواهیم داشت. از دید ما روشن شدن فضای کابینه و آغاز اظهار نظرات صریح‌تر وزاری احتمالیِ دولت، کمک بزرگی به بازار خواهد بود.

دولت سیزدهم در اتخاذ تصمیمات اقتصادی عادلانه رفتار نمی‌کرد. زمانی که قصد جبران کسری بودجه را داشت، تا آرنج دست در جیب شرکت‌های بورسی می‌کرد و برای کنترل نرخ ارز، از جیب همین شرکتها مایه می‌گذاشت. در واقع مدل رفتار تیم اقتصادی دولت فعلی اینگونه بود که بخش شفاف اقتصاد یعنی تولید و بورس باید پرداخت‌کننده هزینه‌های بخش غیرشفاف باشد ! نرخ گاز، برق، مالیات، دلار نیما، عوارض صادرات، نرخ بهره و صدها مثال دیگر می‌توان اشاره کرد. در کنار این عدم عدالت، نحوه اجرای تصمیمات هم غیرمنصفانه و غیرمسئولانه بود. به عنوان مثال دولت ابتدای زمستان سال گذشته تصمیم گرفت نرخ خرید بنزین از پالایشگاه‌ها را برای کل سال کاهش دهد و یا در نیمه‌های بهمن 1402 نرخ برق صنایع را افزایش داد و آن را از ابتدای همان سال با شرکتها حساب و برای آنها فاکتور کرد ! در واقع دولت سیزدهم یک جیب‌بر به تمام معنا و ناکارآمد بود. لذا دولت چهاردهم در گام نخست باید کمی تصمیم‌گیری‌ها را سر و سامان داده و این سیگنال را برای فعالان اقتصادی صادر کند که زین‌پس خبری از اتخاذ تصمیمات یک‌شبه و غیرمنصفانه نیست.

بنابراین برای برگشت بخشی از نقدینگی خارج شده از بازار، نیاز به پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد داریم. جمله‌ای که بارها و بارها از زبان تیم اقتصادی دولت منتخب بیان شد و باید ببینیم آیا واقعا چنین تصمیمی را در دستور کار دارند یا فقط شعار می‌زنند. وقتی از پیش‌بینی‌پذیری صحبت می‌کنیم یعنی همه چیز از نرخ خوراک و سوخت گرفته تا مالیات و عوارض و نرخ ارز و ... برای فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران باید قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی باشد و بازار اسیر بخشنامه‌ها و تصمیمات ناگهانی و شبانه نشود. بنابراین سیاستگذاری‌ها باید در قالب یک فرمول مشخص که مورد قبول و انصاف همه فعالین اقتصادی باشد، مشخص شود و از همین ابتدا دولت به این درک برسد که جبران کسری بودجه از جیب شرکت‌ها و سهامداران میسر و قابل قبول نیست. به‌خصوص برای امسال که سخت‌ترین سال برای دولت جدید است؛ چراکه کسری بودجه بااهمیتی در انتظار تیم پزشکیان خواهد بود.

حق سهامداران، نگاه درست و صحیح به موضوع پیش‌بینی‌پذیری است. به‌نظر یکی از مهمترین کارهایی که تیم پزشکیان می‌تواند در قالب کمک به فضای کسب و کار داشته باشد، روشن کردن همین موضوع است تا ترس فعالان اقتصادی از دولت بریزد. اگر واقعا تیم اقتصادی جدید بتواند چنین موضوعی را سر و سامان دهد، دست به کار بزرگی زده و یکی از مهم‌ترین ریسک‌ها برداشته شده و چشم‌انداز روشنی برای بازار ترسیم خواهد شد. اما بحث را کوتاه کنیم و به سراغ بازار برویم. بازاری که اگرچه دیگر فشار فروش سابق را ندارد اما هنوز نتوانسته خود را با اتفاقات پیش رو هماهنگ کند. برای امروز با وجود قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته، احتمالا فضا کمی بهتر باشد اما بعید است رشد جدی قیمت‌ها و ورود نقدینگی را داشته باشیم. به‌خصوص که با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه و قرار گرفتن در فصل مجامع، به مرور بازار خلوت و کم حجم‌تر خواهد شد.

2) جدول بررسی آخرین وضعیت شاخص‌ها، بازار، نوسانات بازارهای جهانی و منحنی ارزش معاملات :

ارزش معاملات

3) سر تیتر خبرهای سیاسی و اقتصادی اخبار و شایعات بازار :  

* سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا درباره مذاکرات بازگشت به برجام از سوی آمریکا با توجه به انتخاب «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران با بیان اینکه اکنون از هرگونه «راه حل دیپلماتیک معنادار» فاصله داریم، در عین حال گفت که دیپلماسی موثرترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران است.

* جان کربی درباره مذاکرات حماس و اسرائیل اعلام کرد امید برای توافق جدّی است و ویلیام برنز به دلیل وجود زمینه جدّی توافق، راهی مذاکره شده است. او گفت: بیانیه‌ها و اظهارات رسمی حماس و دولت اسرائیل را نباید جدّی گرفت.

* شورای سیاستگذاری دولت چهارهم با ترکیب محمدجوا‌د ظریف، علی ربیعی، علی طیب‌نیا، رضا صالحی امیری و علی عبدالعلی زاده و با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شد.

* بنابر ملاحظات و توصیه‌ها، ظریف وزیر خارجه دولت نمی‌شود؛ اما در جایگاه معاون سیاسی یا دستیار ارشد و ویژه رئیس‌جمهور، سیاست‌خارجی دولت به‌ویژه مسئله هسته‌ای را پیش خواهد برد. گفته می‌شود عراقچی وزیرخارجه می‌شود.

* بانک مرکزی با تاخیر بسیار، آمار پایه پولی و نقدینگی اردیبهشت را منتشر کرد. نرخ رشد نقطه به نقطه پایه پولی اردیبهشت 21.1 درصد بوده که حاکی از کاهش 20.4 واحد درصدی نسبت به اردیبهشت پارسال است. نرخ رشد نقطه به نقطه نقدینگی اردیبهشت 25.1 اعلام شده که حاکی از توقف روند نزولی این متغیر و افزایش 2.1 واحد درصدی آن است.

* اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام «سرمایه‌گذاری سلیم» در فرابورس ایران برگزار شد. نماینده مدیرعامل ایران‌‌خودرو در این نشست گفت: حدود ۶۷ شرکت غیربورسی در زیرمجموعه ایران‌خودرو وجود دارد که هدف ما عرضه اولیه آنهاست.

* بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت سیمان از ابتدای هفته روند رو به رشد را آغاز کرده و به نظر می‌رسد، نتایج بحران ناترازی انرژی در روزهای گرم سال به این بازار سر ریز کرده است.

4) بررسی صنایع :

* در گروه سیمانی فضا بد نیست و دست‌کم نیمی از نمادها جامه سبز بر تن دارند. فروش خوب فصل بهار و رشد قیمت سیمان در بورس کالا، بازار را به رشد سود شرکت‌ها در نخستین فصل سال امیدوار کرده است. در این گروه سفارس در این بازار کم حجم، با تقاضای خوبی همراه بود. تحولات مثبت در زیرمجموعه‌ها و برگزاری یک مجمع موفق با تقسیم سود حدکثری عامل اصلی توجه بازار بوده و انتظار می‌رود او بتواند با گذر از مقاومت 3.200 تومانی، به مرور تا سطوح 3.600 تومانی به‌ روند صعودی خود ادامه دهد. در سوی دیگر سشرق را داریم که در آخرین گام اصلاحی، افت بااهمیتی داشت اما به‌‌هر جهت با تلاش خوب نیمی از این افت را جبران کرد. تحولات مثبت بنیادی در این شرکت و نزدیک شدن به‌ پایان سال مالی می‌تواند عاملی برای جبران بخش دیگری از افت اخیر باشد. در این گروه منفی‌های سپاهان هم بد نیست. 

* در گروه قندی، افت قیمت‌ها کمرشکن بوده است. با این حال طی هفته‌های اخیر گزارش سالانه دو لیدر اصلی صنعت، (قصفها و قهکمت) منتشر شد که افزایش محسوس حاشیه سود ناخالص در آنها مشخص بود. در شرکت‌های قندی حدود ۸۰ درصد از بهای تمام شده را چغندر تشکیل می‌دهد. با توجه به تغییرات نرخ چغندر در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ و همچنین اعلام نرخ‌های جدید در سال ۱۴۰۳ ، عملکرد این گروه را برای سال جاری هم رو به جلو ارزیابی می‌کنیم. در این گروه حسابرس گزارش افزایش سرمایه 15,600 درصدی قند اصفهان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را تائید کرد. به نظر نمادهایی نظیر قصفها، قزوین، قثابت و قهکمت را بیشتر باید زیر نظر داشت.

* در گروه تایرسازی، پتایر در حال نوسان درون یک الگوی مثلث متقارن بوده و این سومین مرتبه‌ای است که با مقاومت 240 - 245 تومانی درگیر می‌شود. از آنجا که گزارش 12 ماهه و عملکرد ماهانه 3 ماه اخیر مطلوب بود، به نظر یکی از گزینه‌هایی است که به لحاظ بازدهی، تابستان قابل قبولی را پشت سر بگذارد. در سوی دیگر پارتا را داریم که در فروش تحولات مثبت بااهمیتی را تجربه می‌کند. نقطه ضعف او، شناوری محدود و حجم معاملات اندک است. به نظر با بهتر شدن حال و هوای بازار، پارتا بتواند راهی قیمت‌های 1.000 تومانی شود.

* در گروه بانکی، تحرکات در وپارس جالب است و شاهد معاملات پر حجمی در این نماد هستیم. احتمالا این تحرک باز هم مربوط به همان بحث واگذاری اپال باشد. از آنجا که سمت خریدار قوی‌ به نظر می‌رسد، هر اصلاحی در وپارس می‌تواند فرصت خرید باشد. در این گروه ونوین با توجه به تراز خوب عملیاتی در 3 ماه نخست سال، احتمالا گزارش فصلی خوبی را راهی کدال کند. تثبیت سهم در قیمت‌های بیش از 290 تومانی عاملی برای رشد 10 درصدی ونوین در کوتاه‌مدت خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24